on 2017. július 10 Cikk and Címke: with 0 comments
Forrás: Wikipédia

Ruby Keeler

Ruby Keeler 1909-ben született ír katolikus szülők gyermekeként Kanadában. A család Ruby három éves korában New Yorkba költözött, ahol apja, aki teherautó sofőrként dolgozott, jobb megélhetést remélt. 

Forrás: Wikipédia

Tizenkét éves korában felvették a “Jack Blue School of Rhytm and Tap” nevű művészeti iskolába és ettől kezdve már rendszeresen lépett fel színpadon is. Tizenhat éves korában már ismert név volt a szakmában. 1927-ben a “Sidewalks of New York” című darabban hatalmas sikert aratott és a sajtó úgy hivatkozott rá, mint a „lány New York legjobb lábaival”. Ezt a darabot nézte meg 1928-ban az akkoriban Amerika leghíresebb művészeként számon tartott Al Jolson, és az extravagáns, hihetetlenül látványos és drága show műsorairól elhíresült Florence Ziegfield. Nem telt el sok idő és Keeler már a “Show Girl” című Ziegfield show-ban tűnt fel.

Ruby Keeler-ből az 1933-as “42nd street” című film csinált egy csapásra országosan ismert sztárt, amely egyébként arról szólt, hogy egy ismeretlen színésznőből hogyan is lesz egy csapásra sztár. Szteppes szempontból azért mérföldkő ez a film, mert ebben jutott el első alkalommal széles közönségréteg elé ez a műfaj, hiszen a feketék által előadott varieté műsorokra ebben az időben a fehérek nem jártak, illetve nem jutottak be.

Keeler sztepptánca ebben a filmben az ír eredetű “Buck&Wing” stílusra építkezik. Ennek jellemzője a fatalpú cipő használata az ekkor már létező szteppvasak helyett. Mozgását csípőből izolálja, azaz a felső test gyakorlatilag nem is mozog, maximum a balance megőrzéséhez szükséges mértékben. A Buck&Wing táncosok leginkább a ritmikára koncentráltak és nem arra, hogy mindez hogyan néz ki a színpadon, ezért tűnnek a későbbi szepptáncosok sokkal kecsesebbeknek.

Forrás: Wikipédia

Későbbi filmjeiben kicsit finomult a mozgása, de nyolc éves filmes karrierje alatt jellegzetes képviselője maradt a stílusnak. 1941-ben visszavonult a filmezéstől, hogy minden idejét négy gyermekének nevelésére fordíthassa.

1971-ben visszatért a színpadra és a „No no Nanette” című musical-ben több, mint 800-szor lépett fel a Broadway-n nagy sikerrel. 1993-ban hunyt el Kaliforniában.  Ruby Keeler elvitathatatlan érdeme marad, hogy meghonosította a sztepptáncot a filmszalagon.

Forrás: Országos Sztepptánc Fesztivál archívuma