Gondolatok a tanításról

on 2013. szeptember 2 Cikk with 0 comments

A 30-40-es években a swing táncokat még nem tanították tánciskolákban. A táncosok otthon a szüleiktől és a bulikban lesték el, szedték össze a szükséges tudást. Ahogy a zene és divat változott a swingről többé kevésbé megfeledkeztünk, egészen a 80-as évekig. Ekkor pár lelkes táncos felfedezte magának a swinget. Régi felvételekről tanultak (vizuális másolás), valamint megkeresték még az azokat, akik a 30-40-es években híres táncosok voltak (pl. Frankie Manning, Al Minn). Felkérték őket, hogy tanítsanak. És bár a swing aranykorában fellépő csoportokat vezettek, koreográfiákat tanítottak be, erre nem voltak felkészülve. De gyorsan feltalálták magukat és ekkor alakultak ki első módszerek a tanításra, pl. számolás (5-6-7-8).

 

Azóta eltelt pár év és sok minden megváltozott. Összehasonlítva más táncokkal (pl. latin és sztenderd táncok) ez a kb. 30 éves múlt elég rövid. Ez is lehet talán az oka, hogy a mai napig dinamikusan változik az oktatás módja. Talán az egyik legnagyobb változás az elmúlt 10 évben (amit mi is személyesen láttunk), hogy korábban koreográfiák tanítása volt a középpontban, míg manapság a technikára (kapcsolódás, vezetés, követés) helyezik a hangsúlyt (bár pl. Juan & Sharon pont elindult visszafelé és koreográfiákat kezdtek el tanítani).

 

Amióta tanítunk, sokat gondolkodunk, hogyan lehetünk jó tanárok, melyek az oktatás legnagyobb kihívásai. És nekünk talán még egyszerű helyzetünk van, mert “hétköznapi” táncórákat szeretnénk tartani. Külföldön a nagyobb (gazdagabb?) közösségek és táborok egyre specializáltabb órákat tartanak (pl. hétvégi kurzus csak tanároknak külföldi tanárpárossal), a híresebb tanárok rendszeresen tartanak magánórákat, … Ezek mind más tanári képességet, felkészültséget követelnek meg.

 

Felsorolnánk a swing tánc tanításának pár szépségét (kihívását?). Bár vannak preferenciáink, egyetlen megközelítésre se szeretnénk azt mondani, hogy rossz!

 

KOREOGRÁFIA VAGY TECHNIKA

Mi egyértelműen a technikára szavazunk. Természetesen sokszor figurák segítségével lehet az adott technikát gyakorolni, így mindig vannak figurák is. Ugyanakkor ritkán készülünk sorokkal órára. Természetesen ennek is megvan a maga korlátja: pl. zeneiséget, vagy pár figura kötését jobban lehet időnként koreográfiával tanítani. Továbbá egy-egy jó koreográfia nagyon inspiráló tud lenni a tanulóknak és fejleszti a memóriát is.Ugyanakkor vannak helyzetek, amikor a koreográfiát részesítjük előnyben. Rendszeresen tartunk bemutató órákat is azoknak, akik szeretnék megismerni a táncunkat. Ott egyáltalán nincs technika, csak egy jó kis sor 🙂

 

Elméleti előadás - Swing Summit 2013

Elméleti előadás – Swing Summit 2013

 

FIGURÁK MEGNEVEZÉSE

Sokkal egyszerűbb az oktatás, ha a figurákat nevekhez kötjük. De mi van akkor, ha a figurának nincs neve? Vagy több neve van?Pl. Swing out = Lindy turn, Tandem Charleston = Shadow Charleston = Back Charleston. Hmmm, csöppet zavaros! Melyiket használjuk? Sajnos az is előfordul, hogy egyes tanárok kicsit más figurát tanítanak azonos névvel.Az órákon sok variációt tanítunk, azokat is érdemes lenne különböző nevekkel ellátni? Mit szólsz például ehhez: “From open position into Tandem charleston with extra surprise turn for the follower”. Ez már kicsit hosszú, nehézkesen használható :)Rengeteg olyan figura van, amelyiknek nincs neve (vagy nem ismerjük). Ezeket meg lehet próbálni elnevezni és ez működik egészen addig, amíg el nem látogatsz egy másik tanár óráját.Ezek a gondolatok alapján mi inkább megmutatjuk a figurákat. Szeretnénk megtanítani mindazokat a neveket (és természetesen figurákat), amelyeket várhatóan mások óráján is hallhatsz (pl. Chase, Sailor step, A-frame, …), de igyekszünk kevés saját terminológiát bevezetni.

 

 

VIZUÁLIS MÁSOLÁS

A tanárok jellemzően lebontják a komplex lépéseket egyszerű mozdulatokra, számolással támogatják a helyes kivitelezését, … Ez felgyorsítja és egyszerűbbé (örömtelibbé) teszi a tanulás folyamatát. Egy adott szintig.Sok nemzetközileg elismert tanárral beszélünk. Egytől-egyig videókról, egymástól tanulnak, gyűjtik az inspirációt. Azaz vizuálisan másolnak. Ez nem könnyű, de sok gyakorlással elsajátítható. Egy idő után akár képes leszel ellesni mások figuráit is a buliban. De az oktatási módszerek (pl. lépések lebontása) nem sokat támogatják a vizuális másolás képességének kialakulását. Mi (ahogy sok más tanár is) minden órán próbáljuk ezt a képességet fejleszteni és időnként csak megmutatjuk a mozdulatot, figurát, és a Te feladatod a vizuális másolás! Az elején nem lesz könnyű, de megéri foglalkozni ezzel. Természetesen el tudnánk magyarázni, hogy mit is kell pontosan csinálni, de tudatosan kerüljük ezt – időnként.

 

 

EGYEDISÉG

Nem szeretnénk, ha mindenki ugyanúgy táncolna – legalábbis a swing táncok esetén. Szerintünk nem is vagy igazi haladó táncos, ha nem találtad meg a saját stílusodat, amellyel megkülönböztethető vagy más táncosoktól.Ez egyrészt jó, mert nagy szabadságot ad Számodra, hogyan használd a tested. Másrészt nehézséget okozhat, mert nem akarjuk azt mondani Neked, hogy a középső ujjadat 45 fokba döntve kell tartani.Célunk, hogy addig dolgozzunk a kivitelezésen, amíg az összhangban van a helyes technikával, amíg egyértelműen felismerhető az adott mozdulat, figura, így teret engedve a Te értelmezésednek is.

 

A szentély avagy internetkávézó :) - Swing Summit 2013

A szentély avagy internetkávézó 🙂 – Swing Summit 2013

 

VEZETŐK ÉS KÖVETŐK

Egy dolog biztos: a vezetés és a követés ugyanolyan összetett és nehéz. Ennél még nehezebb a két szerep azonos hangsúlyú oktatása. Mint a legtöbb tanár, mi is keressük a “szent grállt”, azaz hogyan lehet ezt jól csinálni. Jellemzően a vezetést könnyebb elmagyarázni, bemutatni, így sokszor nem kiegyensúlyozott a két szerepkörnek a tanítása. Egyik módszerünk a különálló (nem táncfigura alapú) gyakorlások, ahol kifejezetten vezetésre és követésre megyünk rá – ezek a pillanatok már teljesen kiegyensúlyozottak!

 

Kis csoportos workshop - Swing Summit 2013

Kis csoportos workshop – Swing Summit 2013

 

Eddig elsősorban a tánchoz szorosan kapcsolódó témákat vizsgáltunk. Ugyanakkor az oktatásnak van egy univerzális része is (ami jól használható más témák tanításánál is): hogyan adjuk át a tudást, hogyan tartjuk fenn a figyelmet, hogyan motíváljuk a tanulókat, hogyan lehet a tanulást élvezetessé tenni, … Ez a rész pár tanárnál hiányzik. Jellemzően a legjobb táncosokból lesznek a tanárok, ugyanakkor nekik nem feltétlenül van tehetségük a tanításhoz, vagy nem fejlesztik ezt az oldalukat. A kedvenc tanárpárosok jellemzően azok, akik mind a táncban, mind az oktatásban kiemelkedőek (pl. Skye & Frida, Hasse & Marie).Mivel a legtöbb swing tánctanár nem táncos pályafutásra készült, mindenki hoz magával valamit, amit fel tud használni az oktatásban. Ez is lehet az egyik oka (a swing oktatás rövid pályafutása mellett), hogy az oktatás folyamatosan változik, és a tanárok igencsak eltérően tanítanak. Szerencsére mi sem indulunk üres lappal: Dóra tanári diplomával rendelkezik, Marcell üzleti világban eltöltött 10 éve során rengeteg oktatást, workshopot tartott.

 

Ennek ellenére szeretnénk ebben is jobbak lenni. De nemcsak bennünk merül fel a tanári képességek fejlesztésének igénye, hanem sokan másokban is. Már elég sok tanár van, így idén (2013) megjelent több, tanárokra összpontosító workshop is egy-egy hosszabb rendezvény részeként: Swing Summit (Franciaország), Herräng (Svédország). Mi a Swing Summiton vettünk részt.Kb. 50 tanár vett részt Európa különböző pontjairól. Változatos módon történt az oktatás. Egyrészt voltak elméleti órák, amikor a tanítás módszeréről volt szó, pl. hogyan építsünk fel egy órát, hogyan kommunikáljunk különböző típusú tanulókkal, … Voltak kisebb csoportos workshopok, ahol egy-egy felvetett témában gyüjöttük össze és osztottuk meg a tapasztalatainkat, pl. hogy tartsunk a vezetők és követők számára kiegyensúlyozott órát. És persze nem hiányoztak a “majdnem” klasszikus táncórák, ahol azt figyelhettük meg, hogyan tanítanak mások, illetve azt is láthattuk, hogy az elméleti órán elhangzottak hogyan működnek a gyakorlatban. Volt olyan táncóra is, ahol egy tanár teljes kurzusát tanultuk meg, így táncolva ismertük meg, hogyan épülnek egymásra az egyes építőkockák. A programban sok szabadidő is volt (egy hetes a tábor, így könnyű), sokat tudtunk a többi tanárral beszélgetni.Jó volt, élveztük, sokat fejlődtünk. Reméljük jövőre is eljutunk egy hasonlóra. Azt is reméljük, hogy egyre több ilyen gondolat épül be tanításunkba és válik természetessé nekünk is és Nektek is!